maandag 16 juli 2012

2-night is Gerst-night!

Wat te maken met gerst....? Dat dacht ik toen ik het kocht. Soms koop ik dingen die helemaal nog nooit heb gemaakt en dan experimenteer ik ermee. Ik maakte mijn eigen recept geïnspireerd op dit recept. 

Eerst even wat achtergrondinfo: Gerst is een graansoort en bevat weinig gluten. Gerst is met name goed voor de spijsvertering en bevat bètaglucaan, wat het cholestorol verlaagt. Je kunt in de winkel twee soorten gerst kopen. De gepelde en de ongepelde versie. Ik kocht de gepelde versie (ook wel gort genoemd), die is namelijk makkelijker te bereiden.



Voor 2 pers.

200 gr. gerst
1,5 eetlepels olijfolie
1 citroen
150 gr doperwten (diepvries)
1 rode paprika
1 bosuitje
3 takjes verse munt
200 gr. des (1 pakje)
peper en zout naar smaak
kurkuma naar smaak
komijn naar smaak

Gerst koken en na het koken laten afkoelen en regelmatig omscheppen. Olie, sap van citroen en zout toevoegen. Intussen in pan met weinig water doperwten in ca. 5 minuten gaar koken, in vergiet afspoelen met koud water en laten uitlekken. Paprika en bosuitje snijden. Ondertussen de Des even opbakken en muntblaadjes fijnsnijden. Erwten, bosui, deel van paprika, munt en des door afgekoelde gerst roeren. Op smaak brengen met zout, peper, kurkuma en komijn.

Eet Smakelijk!

Geniet bewust,
liefs Fiene

Geen opmerkingen:

Een reactie posten